Zasady zakupu auta z Japonii
- 21 września 2016
- Bez kategorii
Zasady zakupu auta w Japonii
-
Możliwości zakupu samochodu są dwie – pierwsza opcja, zarazem najpopularniejsza i najtańsza, to aukcje. Dziennie w ten sposób w Japonii sprzedaje się kilka tysięcy pojazdów. Drugi sposób nabycia auta jest zakup od dealer’a (komis). Ceny są dużo wyższe niż na aukcjach – z tym, że samochody w większości są przygotowane pod sprzedaż – dużo usterek jest wyeliminowana przy okazji robiony jest tzw. przegląd, wymiana płynów, olei – zdarzają się wymiany tarcz, klocków hamulcowych. W przypadku drogich pojazdów Japończycy wymieniają nawet rozrządy. U dealar’ów występują auta rzadkie, limitowane lub z bardzo niskimi przebiegami od pierwszych właścicieli:
Przykładowe zdjęcia pojazdu sprzedawanego przez dealer’a:
-
Aukcje:
Najtańszy sposób zakupu pojazdu mechanicznego w Japonii.
Dostęp do możliwości nabycia samochodu poprzedzony jest wpłaceniem zaliczki. Większość firm eksportowych, w tym te z których usług korzystamy, pobierają 10% kwoty jaką chcemy wykorzystać na samochód.
Aukcje odbywają się od poniedziałku do soboty. Pojazdy w ofercie pojawiają się od 1 do 3 dni do momentu licytacji.
Zdjęcia danego pojazdu są średniej jakości – głównie robione kamerką internetową – sugerować trzeba się opisem każdego samochodu, który jest wykonany bardzo szczegółowo. Opis wygląda mniej więcej tak:
Każdy pojazd ma przypisaną ocenę stanu zastanego:
– S → Samochód nowy, ma mniej niż 12 miesięcy i mniej niż 10.000km przebiegu.
– 6 → Samochód ma mniej niż 36 miesięcy od daty pierwszej rejestracji i mniej niż 30.000km przebiegu. Z zewnątrz i wewnątrz wygląda doskonale.
– 5 → Samochód ma mniej niż 50.000km przebiegu, drobne ślady użytkowania, brak uszkodzeń.
– 4,5 → Pojazd z przebiegiem mniej niż 100.000km przebiegu, w stanie doskonałym, z małymi śladami użytkowania.
– 4 → Powyżej średniej kondycji, niskie ślady zadrapań, zarysowań, lub małych wgnieceń. W przypadku klasyków taka ocena wskazuje na naprawdę dobry stan pojazdu.
- 3,5 → Średnia kondycja pojazdu adekwatna do wieku i przebiegu samochodu. Od tego stanu trzeba oczekiwać zarysowań, zużycia lakieru, wgnieceń i innych skaz.
– 3 → Zauważalne zarysowania, plamy, wgniecenia, ślady na lakierze. Środek poniżej średniej kondycji.
– 2 → Stan ogólnie zły z widocznymi defektami lub uszkodzeniami.
– 1 → Auto np. po pożarze lub powodzi. Może się tyczyć auta mocno zmodyfikowanego.– RA → Samochód po naprawie w stopniu zadowalającym.
– R → Naprawy są bardziej widocznie niż w autach z oceną RA.
– *** → Samochód uszkodzony, powypadkowy, nienadający się do jazdy.
Stan wnętrza pojazdów:
– A → wnętrze nowe, nie występują w nim żadne problemy.
– B → bardzo czyste i schludne z niewielkimi śladami użytkowania na kierownicy i siedzeniach
– C → może mieć ślady po papierosach, plamy, uszkodzenia, wytarcia, pęknięcia na desce rozdzielczej, złamania plastików. Zaniedbane, wymagające czyszczenia. Tapicerka może być wyblakła.
– D → Wnętrze do naprawy i czyszczenia. Występują elementy luźnej podsufitki.
– E → Stan agonalny. Wnętrze wymaga dużej naprawy. Występuje brzydki zapach.
Zdjęcia pojazdów na aukcjach wyglądają następująco:
Uzupełnione informacje o aucie:
-
Koszta.
Do ceny zakupu pojazdu trzeba doliczyć od 200,000yen do 500,000yen z transportem do Niemiec, port Bremerhaven w systemie Ro/Ro czyli na promie (auto wjeżdża i zjeżdża ‘o własnych siłach’). Rożnica w cenie zależy od transportu po samej Japonii. Im dalej od portu, tym drożej.
Opłaty celno – podatkowe w DE – koszta wyglądają następująco:
– Zwolnienie celne – 60€
– Koszta terminalowe – 195€
– Odprawa celna – 80€
– Cło – 10% wartości pojazdu z faktury
– VAT 19%
– Wystawienie dokumentów – 6€
– Kurier dokumentów – 30€
– Transport do Polski – ok 500€ plus minus.